دو روزنامه مشهور اروپا: آیا مشایی برای میانجیگری به سوییس رفته است؟



 دو روزنامه مشهور اروپا: آیا مشایی برای میانجیگری به سوییس رفته است؟

برخی از روزنامه‌های چاپ اروپا سفر مشایی را در این موقع از سال آن هم با توجه به فضای حاکم بر کشور امری غیرعادی می‌دانند.
روزنامه تریبون دوژنو در یادداشتی تحت عنوان"پشت سفر عجیب و غریب مشایی چه چیزی پنهان است؟" در این باره می‌نویسد: در حالیکه مذاکرات بر سر پرونده هسته‌ای ایران بالا می‌گیرد،رییس دفتر احمدی‌نژاد طی روزهای اخیر به ژنو سفر کرد تا طبق اظهارات خودش درباره صنعت توریسم سخنرانی کند.
در کنفرانس مطبوعاتی ترتیب داده شده، مشایی به تفصیل درباره صنعت توریسم و جغرافیای ایران سخنرانی کرد.
این یادداشت در ادامه می‌افزاید:
آیا واقعا هدف مشایی تبلیغ برای صنعت تورییسم ایران بود؟ و در نهایت این پاسخ را عنوان می‌کند: باور اینکه در شرایط کنونی دل‌مشغولی و اولویت مهم ایرانی‌ها توریسم باشد،‌به دور از ذهن است.در صورتی که ایران قصد برقراری ارتباط با سوییس را دارد،‌ لزومی ندارد که هدف از سفر مقامات خود را تبلیغ برای گسترش صنعت توریسم اعلام کند.آن هم در حالیکه دیپلماسی فعال سوییس همواره با شفافیت سعی در حل بحران‌های موجود در ایران را داشته است و حتی بر پایه همین اصل است که اسفندیار 

رحیم مشایی در سخنرانی خود به روابط خوب و مسالمت‌آمیز ایران و سوییس اشاره می‌کند.


بخش دیگری از این یادداشت تحت عنوان"مذاکرات مخفی" آمده است:بدون شک سفر اسفندیار رحیم مشایی برای متقاعد کردن سرمایه‌داران و تجار به منظور سرمایه‌گذاری در کیش نبوده است. اهداف چنین سفری بیش از همه تداعی‌کننده مذاکرات پنهانی است که روند آن از چندین ماه قبل آغاز شده بود.اما به گفته مقامات رسمی،‌سوییس هنوز در خصوص نقش میانجی‌گری خود در گفتگو‌های ایران و آمریکا تردید داشته و نمی‌داند که چگونه تسهیلات آن را فراهم کند.

این روزنامه سوییسی در ادامه این سوال را مطرح می‌کند: سوال اصلی اینجاست که مشایی حامل چه پیامی از سوی رهبران ایران است. آیا ایران قرار است با هیئتی آمریکایی در ژنو دیدار و گفتگو داشته باشد؟


روزنامه فیگارو چاپ پاریس نیز در تحلیلی سفر مشایی به ژنو را غیرعادی می‌داند.این روزنامه راست‌گرا در تحلیلی می‌نویسد: در حالی جمهوری اسلامی ایران، سخت‌ترین لحظات عمر ساله خود را طی می‌کند، اسفندیار رحیم مشایی در اقدامی عجیب و غریب به ژنو سفر می‌کند.او هدف سفر خود را تبلیغات توریستی برای جزیره کیش عنوان کرده بود.


او پیش از کنفرانس مطبوعاتی با تعداد از سرمایه‌گذاران سوییسی دیدار و ملاقات کرد. خبرنگار روزنامه فیگارو می‌نویسد: اهداف سفر مشایی مشخص نیست، اما بدون شک او برای تعریف و تمجید از پیست اسکی ، مهمان نوازی ایرانی‌ها،تنوع آب‌وهوایی و پلو و خورش ایرانی‌ به سوییس نیامده است.
 
علیرغم اینکه مشایی در کنفرانس مطبوعاتی تنها به ارائه تصویری زیبا از ایران و ایرانی‌ها بسنده کرد،‌اما در نهایت این خبرنگاران بودند که باب سخن درباره اوضاع ایران را با وی گشودند. او در پاسخ به سوال خبرنگاری در خصوص اظهارات اخیر آیت‌اله جنتی مبنی بر برخورد شدید با معترضین گفت: این اظهارات تبلیغات غربی‌هاست.مشایی حتی گفت: چیزی که شما می‌گویید دروغ محض است.امام جمعه‌ای که شما از آن سخن می‌گویید،‌در مقام رهبری و تعیین‌کننده سیاست نیست. ما در ایران بر پایه قوانین و قواعد موجود عمل می‌کنیم.


در پایان این یادداشت آمده است:‌از زمان پیروزی انقلاب اسلامی ایران و گروگان‌گیری در سفارت آمریکا در ایران،سوییس نقش حافظ منافع آمریکا درایران را داشته است.بنابراین موضوعی که در حال حاضر از اهمیت زیادی برخوردار می‌باشد،‌آنست که آیا مشایی در حاشیه سفر خود،‌دیدار محرمانه‌ای داشته است یا خیر؟




  • Donbaleh


Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
غاعللغلعتااااااااااااااااااااااااااااو